مقاله ها
1396/7/3 | دسته بندی : مطالعات شیعی
شريعت سنگلجي جزء ‌معدود افراد در كسوت روحانيت است كه در دوره پس از مشروطه و هنگامه حكومت پهلوي اول،‌ كه با خمودگي و انزواي نيروها و جريانهاي مذهبي از سويي و عدم اجازه بروز و ظهور كافي به روحانيت،‌ همراه بود، اجازه فعاليت داشت. او را می توان در خلا بسیاری از نیروهای روحانیت اصیل شیعی در قامت یک اندیشمند دانست که افکارش موجد وهابیت شیعی است.
...................................................................
1395/10/23 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
این مقاله درصدد تبيين اين موضوع است که آیا استفاده و عضویت در شبکه¬های مجازی، باعث تأثیرگذاری و تغییر در میزان و نوع روابط و تعاملات کاربران با اعضای خانواده شده است؟ اطلاعات آماری این مطالعه از نتایج نظرسنجی¬ای که در دانشگاه¬های دولتی شهر تهران در خرداد 1393 با 402 نمونه انجام‌ شده، استخراج شده است. نتایج بیانگر اثرگذاری عضویت و استفاده از شبکه¬های مجازی بر تعاملات و ارتباطات خانوادگی دانشجویان است.
...................................................................
1394/12/26 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
راهپیمایی¬های میلیونی مردم ایران را می¬توان یکی از نمودهای کنش جمعی در ایران دانست. مردم در برابر خیر و نفع مشترک، از هر قوم و آیین در این مراسم گردهم می¬آیند تا آنچه می¬خواهند و نمی¬خواهند یعنی اهداف و آرمان¬ها را هم بگویند و هم مرور کنند. در این راهپیمایی بزرگ حرف و سخن، صنفی و یا معیشتی نیست. بلکه صحبت از خیر عمومی مشترک است و از همین روست که متعلق به حزب و جناح نیز نمی¬باشد. طبق مطالعات صورت گرفته 52 درصد از مردم كشور در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت می¬نمایند. همچنین در مطالعه صورت گرفته توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) مردم علت حضور خویش در راهپیمایی روز 22 بهمن با فراوانی بالا دفاع از آرمان¬های انقلاب اسلامی و نیز نشان دادن اتحاد و همبستگی مردم، اعلام نموده اند. 79.4 پاسخگویان نیز اعلام کرده¬اند که در هر شرایطی می¬بایست در راهپیمایی شرکت نمود. این موارد و آنچه می¬آید، را می¬توان به عنوان کنش جمعی مردم ایران مورد بررسی و مطالعه قرار داد.
...................................................................
1394/10/21 | دسته بندی : جامعه شناسی هنر
اما در دستگاه تبلیغاتی و سیاست‌گذاری فرهنگی ایرانی، همه به «عاشق شدن» مدام و مکرر تشویق می‌شوند. متاسفانه تمام تلاش هنرمندان برای آن است که جوانان ازدواج کنند و به یکدیگر برسند. در برابر آنچه مشوّق برای ازدواج است کمتر تصویر موفقی را از خانواده مطلوب ایرانی داشته‌ایم و یا حتی کمتر تصویر موفقی را از بازنمایی یک خانواده داشته‌ایم.
...................................................................
1394/10/7 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
یکی از حوزه‎های پردامنۀ گفتگویی در ایران، کنش جمعی مردم در انتخابات مختلف بوده است. ما از این رفتار مردم در سال‎های متوالی و نیز در هر دوره در زمان‎های متعدد «اطلاعات لحظه‎ای» یعنی نظرسنجی‎های انتخاباتی را در دست داریم. اگر بتوان اثبات کرد که نظرسنجی‎های انتخاباتی می‎توانند هدف مردم ایران را کشف کنند، یعنی می‎توان آنان را پیش‎بینی کرد و فهمید که «با هم» چه کنشی را انجام می‎دهند.
...................................................................
1394/2/28 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
مجموعه چکیده مقالات کتاب بررسی وضعیت اجتماعی کشور منتشر گردید. این مجموعه مقالات که حاوی نظرات جامعه شناسان ایرانی در خصوص وضعیت اجتماعی کشور می باشد، در سال 1393 و به همت شورای اجتماعی کشور تهیه و تدوین شده است. مقاله ای نیز از محمد آقاسی، با عنوان «مطالعه کنش انتخاباتی مردم ایران» منتشر خواهد شد که چکیده آن را مطالعه می فرمایید.
...................................................................
1394/1/25 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
فرهنگ به عنوان یکی از محوری ترین موضوعات مطالعات جامعه شناسانه تبدیل شده است. به فراخور میزان اهمیت یافتن این موضوع مخاطبان فرهنگی نیز جایگاه ویژه ای نسبت به قبل یافته اند. از این رو نگاه اندیشمندان اجتماعی از فرهنگ به مثابه یک کل، و نیز صرف تولید کنندگان و متولیان فرهنگی، به سمت مخاطبان یا همان مصرف کنندگان کالاها و صنایع فرهنگی معطوف شده است. از این رو مصرف به عنوان یک مفهوم محوری در جامعه شناسی فرهنگ، به دنبال آن است که چه عواملی نوع و میزان مصرف فرهنگی مردم را تعیین می کنند. همچینین به ‏میزانی که محصولات فرهنگی در جوامع گسترش می یابند و مصرف فرهنگی نقش جدی به عنوان منبع معرفت ساز هویتی مطرح می گردد. نوع و میزان مصرف بی تردید برای سیاستگذاران عرصه فرهنگ نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. باید در نظر داشت در گستره عظیم دنیای مجازی به موازات دنیای واقعی، رادیو همچنان مخاطبان خاص خویش را دارد و این محیط رقابتی را ترک نکرده است. ‏ مقاله حاضر با استفاده از تکنیک فراتحلیل(تحلیل ثانویه) در پی روند شناسی تغییرات مصرف رادیو در ایران است. از این رو با مطمح نظر قرار دادن هفت پیمایش ملی در خلال سال های 1353 تا 1392 تلاش دارد تا تحلیلی دقیق از روند مصرف رادیو در ایران را ارائه دهد. ‏در این مقاله بر اساس شواهد تجربی، فرضیه هایی که نسبت به کاهش یا افزایش مخاطبان رادیو در ایران و جهان عرضه شده است نیز نقد می گردد.‏ واژگان کلیدی: مصرف رادیو، جامعه شناسی مصرف، پیمایش ملی، فراتحلیل(تحلیل ثانویه)
...................................................................
1394/1/24 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
برخلاف آنچه به ظاهر تصور می شود، سواد رسانه‌ای ارتباط مستقیم با قشر خاصی ندارد و می‌تواند همه افراد جامعه را در تمامی سطوح دربرگیرد. هوگارت(1390) می گوید وقتی می¬توان عموم مردم کشوری را، بی¬سواد یا کم¬سواد دانست که از سواد رسانه¬ای آنان ارزیابی داشته باشیم. نباید از نظر دور داشت که در دنیای امروز کشورهایی مثل کانادا و ژاپن که سرآمد سواد رسانه¬ای هستند آن را به عنوان مفاد درسی مدارس خود قرار داده‌اند. در حقیقت برای داشتن چنین قابلیتی، مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطی دوسویه مبتنی بر خرد را باید با رسانه آموخت و در عین حال نگاهی تحلیلی و نقادانه به پیام‌های رسانه‌ای مکتوب، دیداری و شنیداری داشت. با توجه به گستردگی ارتباطات و تنوع رسانه¬ها به نظر می¬رسد سواد رسانه¬ای در کشور ما و حتی در میان دانشجویان کشور عمومیت نیافته است. در حالی که انتظار می¬رفت به واسطه گستردگی و تنوع فضاهای رسانه¬ای و تمایل جوانان و دانشجویان به استفاده از آن، پیشتاز باشند. این مقاله تلاش دارد سواد رسانه¬ای دانشجویان را در تعامل با شبکه¬های اجتماعی مجازی ارزیابی نماید. اطلاعات به کار رفته در این مطالعه از نتایج نظرسنجی انجام شده در دانشگاه¬های دولتی شهر تهران که با 402 نمونه در خرداد 1393 انجام شده، استخراج شده است. در این پژوهش میزان و چگونگی استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی چون «فیس بوک»، «وایبر»، «تانگو» و غیره بررسی شده است که می تواند در زمینه مطرح شده رهنمون باشد.
...................................................................
1393/9/15 | دسته بندی : جامعه شناسی
برداشت جدید از مفهوم افکار عمومی همزمان با شکل گیری و قدرتمند شدن دولت-ملت¬ها به وجود آمد. افکار عمومی، خاص یک دسته و گروه نیست، بلکه عموم مردم در شکل گیری آن نقش دارند. در واقع انسجام در نظر بعضی از قشرها یا گروه¬های اجتماعی را نمی¬توان افکار عمومی نامید، افکار عمومی چیزی فراتر از صرف وجود عقایدی خاص در جامعه است. توجه به افکار عمومی توسط دولت ها، میزان پایندی آنان به دموکراسی را می رساند. به طوری که مردم سالاری همه چیز را متعلق به مردم می داند. همچنان که در دولت های استبدادی هم، هرچند ضعیف، حضور افکار عمومی را می¬بینیم ولی در حقیقت استبدادی¬ بودن حکومت با کارایی و حضور افکار عمومی رابطه¬ مستقیم دارد و هر چه دولت ساده¬تر باشند، افکار عمومی بی¬تحرک¬تر و بردبارتر است. در حالی¬که دولت¬های مردمی با بها دادن به افکار عمومی در بین افراد مردم، ایجاد انگیزش، پویایی و تحرک می نمایند و در این پویایی است که مردم با مبادله¬ افکار و مشارکت بالا، رشد سیاسی و فکری پیدا می¬کنند.
...................................................................
1392/7/18 | دسته بندی : فلسفه اجتماعی هنر
فلسفه اجتماعی صدرایی، مبتنی بر ناثنویت گرایی کل گرایی است که روش خویش را مبتنی بر برهان قرار داده است. در این نگاه شکافی میان واقعیت و حقیقت، زمین و آسمان، انسان و خدا، مبدا و معاد و مهمتر از همه ماده و معنا وجود ندارد.
...................................................................
1392/7/18 | دسته بندی : جامعه شناسی هنر
برزخ، مفهوم نام آشنايي است که علاوه بر به تصوير کشيده شدن در سينماي رايج جهان، با شکل گيري سينماي مشهور به سينماي معنا گرا در ايران، در پردة سينما به تصوير کشيده شده است. رويکرد رايج در سينماي جهان به مسألة برزخ به عنوان يک مرحلة جهان پس از مرگ، بر اساس «مسحيت عبراني شده» و يا رويکرد «يهودي-مسيحي» گسترش يافته است.
...................................................................
1392/7/18 | دسته بندی : جامعه شناسی
مقاله حاضر با استفاده از روش گروه کانونی، موضوع گرایش دختران به انتخاب پوشش کامل و یا روی گردانی از آن، بررسی و تحلیل شده است.
...................................................................
1392/7/18 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
شبکة تلویزیونی «من و تو» از جدیدترین شبکه هایی است که افراد ایرانی را مخاطب قرار داده است. پاسخ این پرسش را، که عوامل جذابیت این شبکه بر چه منابعی استوار است، هم می توان از برنامه سازان و دست اندرکاران آن گرفت و هم در پرتو نگاه مخاطبان. این مقاله، که دستاوردهای تحقیقی در این موضوع را به اختصار باز می گوید، گروه دوم را انتخاب کرده است.
...................................................................
12
آخرین مطالب
موضوع: نوشته
1397/1/29 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1396/11/17 | دسته بندی : مطالعات شیعی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1396/11/17 | دسته بندی : مطالعات شیعی
.......................................
موضوع: نوشته
1396/11/8 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: کتاب
1396/11/8 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1396/9/9 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: مقاله
1396/7/3 | دسته بندی : مطالعات شیعی
.......................................
موضوع: کتاب
1396/7/3 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1396/7/3 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: نوشته
1396/7/3 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: نوشته
1396/5/21 | دسته بندی : جامعه شناسی هنر
.......................................
موضوع: نوشته
1396/5/10 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: کتاب
1396/5/9 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1396/3/29 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: نوشته
1396/3/26 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: نوشته
1396/3/9 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: عکس
1396/3/8 | دسته بندی : جامعه شناسی هنر
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1396/3/7 | دسته بندی : جامعه شناسی هنر
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1396/3/4 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی
.......................................
موضوع: نوشته
1396/2/21 | دسته بندی : جامعه شناسی هنر
.......................................